Kanonerna på Navarone

Eftersom jag älskar att resa tänkte jag att jag skulle göra ett litet reseinlägg. Det lär nog komma några sådana lite då och då om platser som jag tycker är värda att besöka. Det ställe jag ska berätta om denna gång ligger på spanska östkusten söder(?) om Cartagena. Min morfar och hans sambo tog oss dit i höstas när vi hälsade på hos dem (de bor där under vinterhalvåret). På kartan är platsen utmärkt som Cabo Tinoso tror jag. Det man hittar när man följt en lång, smal, slingrande väg bland fantastiska berg är en gammal militäranläggning med två gigantiska kanoner. ”Fortet” är jätteväl maskerat och ser nästan ut som någonting ur Ronja Rövardotter. Det var helt surrealistiskt att vara där: inga hus eller människor i närheten, det var i princip helt öde. Anläggningen var helt övergiven, förfallen och full av klotter. Uppe på en platå stod de två kanonerna som man kunde klättra upp på. Utsikten var fantastisk! Som historieälskande brud tyckte jag helt enkelt att denna plats var helcool och om man gillar natur/vackra vyer/historiska vingslag är det helt klart värt ett besök. Tänkte bjuda på några bilder:

Image

ImageImage
Image
Image

har för övrigt varit en bra dag,
Satsuman

Kommentera

