Julkris i november

Idag har vi planerat julafton. Det hela började med att min syster kom instörtande och undrade om jag tyckte att tomten skulle komma till oss i år. Inte vet jag, svarade jag. Han har väl många andra att ta hand om… Min syster blev genast mycket bestört, rentav förfärad, MEN VI MÅSTE JU HA JULTOMTE! Jag kan va jultomte, utropade jag glatt. Ännu en besviken blick, som om jag inte längre står på min systers sida. Vi får väl ha en tomte då, sa jag, så länge du är lycklig.Så länge du är lycklig. 

Men det där var bara början på diskussionerna. Sen var det nämligen dags för lunch. pappa var ute och bytte däck på bilen (jojmän, han är en redig karl minsann) och ramlade in mitt i prat om huruvida vi skulle gå till kyrkan eller ej. Vi har gått till kyrkan varje julafton sen jag var liten. Nu var det alltså min tur att bli bestört. Det är klart vi ska till kyrkan, halvskrek jag väldigt konservativt. Mamma sa att vi kanske kunde ta en långpromenad istället- det var ju så mycket små barn och en krubba i kyrkan förra året. Vad hade hon förväntat sig? Ungdomar i full gång att bygga upp en scen ur Femtio nyanser av honom där framme vid altaret? Jag försökte förklara att det är själva krubban och barnen som gör att man vill gå till kyrkan.Jag är ju faktiskt inte särskilt religiös…. Vi kom fram till att de som ville kunde gå till kyrkan medan mamma och pappa är hemma och göra iordning jullunchen.  

Sen gjorde mamma en plan. Hon är bra på att göra dem, men dålig på att följa dem:
07:30- Uppstigning och titt i julstrumpan
08:00- Frukost ( som vi äter i lugn och ro)
09:00- Promenad
09:30- Duschning och allmän fixning
11:00- Kyrkan/Matlagning
13:00- En mysig och jättelyckad jullunch 
15:00- Kommentar överflödig

En fråga bara: Vad kommer hända om vi inte håller tidsschemat? TÄNK OM TOMTEN INTE LÄSER MIN BLOGG OCH INTE FÅR REDA PÅ VÅRT SCHEMA??

Såhär ser min julplan ut: Aretha Franklin – Joy to the World

Kommentera

